Puppy-Welpen Test

VOLHARD KÖLYÖKTESZT
A tesztet kifejlesztette Jack és Wendy Volhard © Wendy Volhard 2003 1/3
© Wendy Volhard 2003 A teszt kizárólag a szerzõ pontos nevének és honlapja címének feltüntetésével – mint link – tehetõ közzé. www.volhard.com, Jack és Wendy Volhard támogatja a teszt közzétételét.
Frissítve: Január 10, 2003
Frissítések és kontakt: www.volhard.com

Magyar fordítás:
Bulawayo Baobab Kennel – Kertész Melinda. Minden jog fenntartva! 2006

——————————————————————————–

KÖLYÖK KÉPESSÉG TESZT
Kölyök (szín, nem) ________________ alom ______________________ dátum ____________

TÁRSAS LÉT IGÉNYE

Helyezzük a kölyköt a teszt környezetbe 1,2 méter távolságra a tesztelõ
személytõl. A tesztelõ letérdel, hátrahajol és magához csalogatja a kölyköt
gyengéd tapsolással.
Méri a kölyök szociális bizalmát az emberek irányába, és önbizalmát. Falka ösztön.
– Azonnal jön, farok fel, ugrál, kézbe harap. 1
– Azonnal jön, farok fel, mancsol, nyalogatja a kezet. 2
– Azonnal jön, farok fel. 3
– Azonnal jön, farkát nem emeli fel. 4
– Habozva jön, farkát nem emeli fel 5
– Egyáltalán nem jön. 6

KÖVETÉS

A tesztelõ személy feláll, lassan elsétál a kutyától és bátorítja a kölyköt, hogy kövesse õt. Figyeli, hogy a kutya látja, ahogy távolodik. Csábítja a kölyköt a követésre beszéddel, és igyekszik felkelteni a figyelmét.
Hajlandóság az ember követésére.
Falka ösztön.
– Követi azonnal, farok fel, láb alá megy, harapdál. 1
– Követi azonnal, farok fel, láb alá megy. 2
– Követi azonnal, farok fel. 3
– Követi azonnal, farkát nem emeli fel. 4
– Habozva követi, farkát nem emeli fel. 5
– Nem követi vagy elmegy más irányba. 6

ÖNURALOM

A tesztelõ leguggol és gyengéden a hátára görgeti a kölyköt, és így tartja enyhén lenyomva egy kézzel 30 másodpercig. Méri a dominanciát vagy hajlamot az engedelmességre és mutatója annak, hogy a kölykök mennyire kezelhetõ bonyolult helyzetekben.
Harcol vagy megfutamodik ösztön.
– Erõszakosan küzd, hadonászik, harap. 1
– Erõszakosan küzd, hadonászik. 2
– Megnyugszik, küzd, majd megnyugszik a szemkontaktusra. 3
– Küzd majd megnyugszik. 4
– Nem küzd, nincs szemkontaktus. 5
– Nem küzd, erõlködik, hogy elkerülje a szemkontaktust. 6

DOMINANCIA

A kölyök ül vagy áll a guggoló tesztelõ bal oldalán, aki finoman végigsimogatja a kölyköt a fejétõl a hátáig. Addig folytatja a simogatást, amíg a kölyök reakciója egyértelmûen meghatározható.
Fokmérõje az emberi dominancia elfogadásának.
Falka ösztön.
– Ugrik, mancsol, harap, morog. 1
– Ugrik, mancsol. 2
– Odasimul a tesztelõhöz és megpróbálja arcon nyalni. 3
– Fészkelõdik, nyalogatja a kezet. 4
– Elfordul, nyalogatja a kezet. 5
– Elmegy és ott is marad. 6

DOMINANCIA MAGASBA EMELVE

A tesztelõ ujjait összefonva két kézzel alulról finoman felemeli a kölyköt a földtõl 60 centiméterre, és 30 másodpercig így tartja.
A dominancia elfogadása olyan helyzetben, amikor a kölyök nincs irányítási pozícióban.
Harcol vagy megfutamodik ösztön.
– Vadul küzd, próbál harapni. 1
– Vadul küzd. 2
– Küzd, abbahagyja, küzd, abbahagyja. 3
– Nem küzd, nyugodt. 4
– Nem küzd, a teste petyhüdt. 5
– Nem küzd, teljesen ledermed. 6

TÁRGYAK VISSZAHOZÁSA

A tesztelõ személy a kölyök mellé hajol és megpróbálja felkelteni a figyelmét egy összegyûrt papírdarabbal. Amikor a kölyök érdeklõdést mutat, a tesztelõ
eldobja a papírt nem messzebb mint 1,2 méter távolságra a kölyök elõtt, s
bátorítja, hogy azt visszahozza.
Fokmérõje a hajlandóságnak, hogy a kölyök hajlandó cselekedni nekünk. Együtt a TÁRSAS LÉT IGÉNYE és a KÖVETÉS pontok eredményével kulcs fontosságú mutatója annak, hogy a kutya könnyedén vagy nehezen kiképezhetõ. Zsákmányszerzõ ösztön.
– Üldözi a tárgyat, felveszi és elrohan vele. 1
– Üldözi a tárgyat, majd otthagyja és nem tér vissza. 2
– Üldözi a tárgyat, felveszi és visszamegy vele a tesztelohöz. 3
– Üldözi a tárgyat, felveszi és visszamegy nélküle a tesztelohöz. 4
– Elkezdi üldözni a tárgyat, majd elveszíti az érdeklodését. 5
– Nem üldözi a tárgyat. 6

ÉRINTÉS ÉRZÉKENYSÉG

A tesztelõ egy szövetszalagot helyez a kölyök egyik mellsõ mancsára, és
finoman összeszorítja a mutató és a hüvelykujjával. A tesztelõ fokozatosan
növeli nyomást miközben 10-ig számol, és abbahagyja amikor a kölyök eltolja vagy az kölyköt zavarja.
* Ne használjuk a körmünket a fenti tesztfeladatnál. Mutató és a hüvelykujjunkkal enyhe nyomást alkalmazunk amit lassan növelünk, amíg reakciót nem váltunk ki.
Fokméroje az érintés érzékenységnek és kulcs mutatója, hogy milyen kiképzési eszközökre lesz szükségünk.
– 8-10 amire reagál. 1
– 6-7 amire reagál. 2
– 5-6 amire reagál. 3
– 2-4 amire reagál. 4
– 2-3 amire reagál. 5

HALLÁS ÉRZÉKENYSÉG

A kölyköt a teszt környezet közepére helyezzük, a teszter a sarokban
helyezkedik el, éles hangot kelt ahogy fém kanállal ütögeti egy fém serpenyõ alját. Méri az érzékenységet a hangokra. (Alap teszt amivel szûrhetõ a süketség.) Zsákmányszerzõ ösztön.
– Figyel, azonosítja a hang forrását, ugatva elindul irányába. 1
– Figyel, azonosítja a hang forrását, ugat. 2
– Figyel, azonosítja a hang forrását, érdeklõdést mutat és elindul a hang irányába. 3
– Figyel, azonosítja a hang forrását. 4
– Megadja magát, hátralép, elbújik. 5
– Figyelmen kívül hagyja a hangot, nem mutat érdeklõdést. 6

LÁTÁS ÉRZÉKENYSÉG

A kölyköt a teszt terület közepére helyezzük. A teszter egy zsinórral átkötözött törölközõt rángat a földön a kölyök elõtt 60 centiméter távolságra.
Méri a kölykök reakcióját a mozgó objektumokra, mint kerékpárosok, vagy gyerekek, mókusok kergetése. Zsákmányszerzõ ösztön.
– Nézi, megtámadja és harapja. 1
– Nézi, ugatja, farkát felemeli. 2
– Érdeklõdoen nézi, megkísérli megvizsgálni. 3
– Nézi, ugatja,farkát behúzza. 4
– Elfut, elbújik. 5

STABILITÁS

Egy esernyõt kinyitunk a kölyök elõtt, és óvatosan a földre helyezzük.
Méri, hogy a kölyök mennyire hajlamos megijedni az idegen tárgyaktól. Harcol vagy megfutamodik ösztön.
– Nézi és odarohan az ernyõhöz, rágcsálja vagy harapdálja. 1
– Nézi és odamegy az ernyõhöz, óvatosan szagolgatja. 2
– Nézi és odamegy megvizsgálni. 3
– Ül és nézi, de nem mozdul az ernyõ irányába. 4
– Elfut az esernyõtol. 5
– Nem mutat érdeklõdést. 6

FELÉPÍTÉS

A kölyköt finoman, természetes álló helyzetbe állítjuk és kiértékeljük felépítését az alábbi kategóriákban:
(ld. diagramm alul)

Egyenes mellsõ rész · Egyenes hátsó rész · Vállak hátra lejtenek · Mellsõ szögellések · Far szögellések · Hátsó szögellések

Egészséges felépítés mértékét mutatja. A jó felépítés elengedhetetlen.
– A kölyök felépítése korrekt.
– A kölyök felépítése kissé eltér a korrekttõl. MEGFELELÕ
– A kölykök felépítése nagy mértékben eltér a korrekttol. GYENGE
(Elsõ ízben publikálva az AKC Gazette-ben, Március 1979, Melissa Bartlett írásában.)

A PONTOK KIÉRTÉKELÉSE

1-es eredmény: A teszt viselkedésre vonatkozó részeiben következetesen 1-es eredmény azt mutatja, hogy a kölyök rendkívül domináns, agresszív aki könnyen provokálható harapásra. Domináns jellege készteti az emberi vezetés elutasítására ezért csak nagyon tapasztalt kiképzõ kezébe való. Ez a kölyök a többségnek nem jó választás, de a legjobb típus munkakutyának örzõ-védõ vagy rendõrkutyaként.

2-es eredmény: Domináns és magabiztos kölyök. Provokálható a harapásra, de mégis készségesen elfogadja az emberi vezetést amelynek határozottnak, következetesnek és érthetõnek kell lennie. Nem alkalmas a bizonytalan, határozatlan embereknek. Jó kezekben, adott a lehetõség, hogy kiváló munkakutya vagy kiállítási kutya váljon belõle és igazi családtag, ajánlott azoknak akik tudják, hogy mit miért tesznek.

3-as eredmény: Ez a kölyök nyitott, és barátságos és jól alkalmazkodik a szituációkhoz melyekben általános kiképzési feladatokat és gyakorlatokat kell teljesítenie. Rugalmas természeteáltal könnyen alkalmazkodik a környezetváltozáshoz és kifogástalanul kezelhetõvé teszi. Ez a típus túl ‘sok’ egy olyan családnak ahol kisgyerekek vannak, és olyan idos házaspárnak akik nem szeretnek kimozdulni otthonról.

4-es eredmény: A 4-es eredménnyel rendelkezõ kölyök könnyedén irányítható, alkalmazkodó típus, akinek engedelmes természete következtében folyamatosan figyeli gazdáját irányításért. Ezt a kölyköt könnyû tanítani, megbízható a gyerekekkel szemben, a magabiztosság hiánya által kitûnõen alkalmas családi kutyának. Kevésbé extrovertált mint a 3-as típus, modora szelíd és szeretetteljes.

5-ös eredmény: Ez a kölyök rendkívüli módon alázatos és híján van a magabiztosságnak. Szoros kötelék fûzi gazdájához és folyamatosan igényli annak társaságát, és biztatását. Ha nem megfelelõen kezelik, akkor ez a kölyök késõbb félõs, bátortalan lesz. Ezért, szervezett, rendezett életet élõ gazdára van szüksége aki türelmes és nem túlzottan követelozõ/igényes mint pl: egy idõsebb pár.

6-os eredmény: A 6-os eredményt elért kölyök önálló, és nem érdeklõdik az emberek iránt. Olyan kutyává érik idõvel, aki nem mutatja ki szeretetét, s csekély mértékben van szüksége az emberi társaságra. A 6-os csoportba tartozó kutyák között ritkán találunk jól szocializált kutyát.
Azonban jó pár olyan fajta melyeket speciális feladatokra tenyésztettek ki (mint a basenji, agarak, és néhány északi fajta) mutatja az önállóság ezen fokát. Ezek a kutyák hogy megmutathassák képességüket, olyan feladatokat igényelnek melyek célja különleges, egyedülálló és nem igényel szoros kapcsolatot a gazdával.

A teszt leírása:

A teszt kiértékelése képet ad a kutya engedelmességi hajlamáról, munkaképességérõl, és egy általános képet a kölyök intelligenciájáról, személyiségérõl és arról, hogy mennyire hajlandó együtt dolgozni egy emberi lénnyel. A gazdik többségének a 3-as és 4-es csoportba tartozó kutya lehet jó társa. A 2-es és a 3-as csoportba tartozó kutyák nevelési tapasztalatokkal rendelkezõ gazdát követelnek meg, akik a személyiségükbõl a legjobbat hozzák ki.

Megjegyzések:
A kölykök tesztelését a legideállisabb elvégezni a 7. héten, akkor is a 49. napon. A 6. hét túl korai, mivel a kölykök neurológiai kapcsolatai nem kellõen fejlettek még. (Ha a tesztet a 8. és 10. hét között végezzük el, fontos, hogy a kölyköt ne ijesszük meg, mert ekkor már a kölyök emlékezni fog a félelemre.)

A kölyköket egyenként teszteljük, távol az apa- és anyakutyától és az alomtársaktól. Lehetõleg ismeretlen, új környezetben, zavaró tényezõket kizárva. A tesztterület lehet: terasz, garázs, nappali, kert vagy bárhol. A kölyköket teszteljük etetés elõtt, amikor éberek, élénkek, de ne a féregtelenítés vagy az oltás napján.

A tesztelés menete minden kölyköknél ugyanaz, és váltakozik benne a nehéz és könnyû tesztfeladat.
A tesz során a legkissebb esélyét kell megadni az emberi beavatkozásnak vagy annak hogy egy a kölykök által ismert családtag hatással legyen a kölyökre, ezért a legjobb, ha a teszt irányítását nem az alom tulajdonosa végzi, hanem annak barátja ill. egy a leendõ gazdik közül aki könnyedén betanulja a tesztfeladatokat.

Welpenstest

Der Welpenbegabungstest wurde von Joachim und Wendy Volhard als eine Weise geschaffen, Verhaltenstendenzen zu prüfen und vorauszusagen, wem ein junger Hund als ein Erwachsener ähnlich sein wird. Während des Tests werden verschiedene Übungen mit dem jungen Hund getan, um den folgenden zu bestimmen:

  • Soziale Anziehungskraft: Wie gut der junge Hund Leuten zu Recht, und ob er selbstbewusst ist, oder von anderen abhängig ist
  • Folgender: Seine Bereitwilligkeit, einer Person zu folgen
  • Selbstbeherrschung: Ob der Welpe dominierender oder gehorsam ist, und wie gut er in schwierigen Situationen wie Tierarztuntersuchungen zu Recht kommt
  • Soziale Dominanz: Wie der Welpe darauf reagiert, sozial dominiert zu werden, ob er versucht zu dominieren, oder ob er unabhängig ist, und geht
  • Erhebung: Wie gut er Überlegenheit akzeptiert, wenn er in einer Situation keine Kontrolle ausüben kann,
  • Apportieren: Wie bereit ist der junge Hund etwas für Sie zu tun
  • Berührungsempfindlichkeit: Wie empfindlich ist der Welpe, abhängig hiervon werden Sie die Trainingsausrüstung wählen
  • Geräuschempfindlichkeit: Wie empfindlich er bei lauten Geräuschen, ist außerdem ein rudimentärer Test auf Taubheit
  • Bewegungsempfindlichkeit: Wie der Welpe auf das Bewegungen von Gegenständen reagiert, dies offenbart Tendenzen, Autos oder Briefträger zu jagen
  • Stabilität: Wie sehr erschreckt es den Welpen einen ihm unbekannten Gegenstand gegenüberzustehen
  • Struktur: Misst die physische Struktur des Welpen. Ein gut gebauter Welpe wird gesünder sein als einer mit Knochenproblemen

Der Test wird auf einer Skala von eins bis sechs für jeden der elf Faktoren gemessen. Sie können eine Begabungstestplatte des Welpen auf der Volhard Website mit dem anwendbaren Test für jeden Charakterzug finden.

Wie man den Test auswertet

Nachdem Sie jeden Test vollendet und die Ergebnisse registriert haben, zählen Sie die Anzahl von 1er, 2er, 3er etc. zusammen.

Größtenteils 1er

Dieser Welpe hat aggressive Tendenzen und ist sehr dominierend. Er würde nicht gut zu Familien mit Kindern oder älteren Eigentümern passe, da er schnell zubeißen könnte. Was die Ausbildung betrifft, würde er wahrscheinlich ein schwieriger Hund sein, und würde einen erfahrenen Dressierer verlangen.

Größtenteils 2er

Dieser junge Hund ist dominierend. Er würde gut in einem erwachsenen Haushalt mit einem Eigentümer passen, der auch fest und konsequent sein kann. Sobald der Eigentümer seinen Respekt gewonnen hat, kann er ein sehr guter Begleiter sein. Jedoch kann er für einen Haushalt mit Kindern zu dominierend, oder für einen ältlichen Eigentümer zu energisch sein.

Größtenteils 3er

Dieser junge Hund passt am besten zu einem durchschnittlichen Eigentümer, akzeptiert menschliche Führung sogleich und kann mit Kindern und älteren Eigentümern gut zu Recht kommen. Er würde wahrscheinlich ein guter Hund für die Folgsamkeitsausbildung sein, obwohl auch er ziemlich energisch sein kann.

Größtenteils 4er

Dieser junge Hund ist gehorsam und würde mit den meisten Eigentümern gut auskommen, gut mit Kindern und älteren Menschen. Man könnte ihn auch gut ausbilden.

Größtenteils 5er

Dieser junge Hund ist sehr gehorsam. Er würde nicht die beste Wahl für einen erst-maligen Eigentümer sein, weil er leicht erschreckt und Training bräuchte, um gelassener zu werden. Er würde einen sehr reglementierten Lebensstil brauchen, um sich bequem zu fühlen und zu öffnen. Er ist für Kinder allgemein sicher, aber könnte aus der Angst auch mal beißen. Ausbildung würde viel Geduld erfordern.

Größtenteils 6er

Dieser junge Hund ist sehr unabhängig und es würde schwierig sein, mit ihm zu arbeiten. Er ist nicht sehr menschenfreundlich und so würde es einen erfahrenen Dressierer verlangen. Er sollte nicht in einen Haushalt mit Kindern. Wenn Sie auch mehrere 1er bei diesem jungen Hund registrierten, kann es wahrscheinlich sein, dass er beißt. Besonders bei einer 1 in Selbstbeherrschung.

Wenn ein Welpe überall unterschiedliche Werte hat, sollten Sie den Hund ein paar Tage später nochmal testen. Vielleicht geht es dem Hund nicht gut. Sollte das Ergebnis sich wiederholen, wird er ein unregelmäßiges Verhalten haben, und sich nicht gut als Haustier eignen.

Was die Ergebnisse für Sie bedeuten

Wenn Sie zum ersten Mal einen Hund haben, sollten Sie nach einem Welpen mit vielen 3ern und 4ern suchen. Ein solcher Hund sollte leicht zu trainieren und familienfreundlich sein. Dies bedeutet natürlich nicht, dass ein anderer Hund nicht auch passen könnte.

Der Test weist nur auf allgemeine Persönlichkeitscharakterzüge hin, die ein junger Hund haben wird, wenn er wächst. Der Welpenbegabungstest sollte nur als ein grobes Maß für ein Temperament eines jungen Hunds verwendet werden.